PRAWORZADZ

Jak partia rzadzaca podporzadkowuje sobie media i jak
kontroluje, o czym beda informowani Polacy

Niezalezne media to gwarancja wolnosci stowa. Z kolei ona jest jedna

z fundamentalnych swobdd obywatelskich gwarantowanych

przez Konstytucje. Po 2015 roku niezaleznos¢ mediow jest powaznie
ograniczana, wciaz jednak dzialaja wolne od naciskow wladzy telewizje,
radia, portale i prasa.

» Pierwszym krokiem w przejmowaniu kontroli nad mediami byla zmiana ustawy
medialnej, co pozwolilo PiS-owi podporzadkowac sobie calkowicie telewizje
i radio publiczne.

» PiS dazy tez do przejecia kontroli nad mediami komercyjnymi. Na razie
bez rezultatu.

» Powodzeniem zakonczyla sie natomiast operacja kupienia przez Orlen, spétke
skarbu panstwa, gazet i portali regionalnych od wydawnictwa Polska Press.
WKkroétce po tej transakcji najwyzsze stanowiska w wydawnictwie objely osoby
zwiazane mediami promujacymi polityke PiS-u.

» PiS ma wplyw na kondycje finansowa mediow. Te, ktore sa przychylne wiadzy,
zarabiaja dziesiatki milionow zlotych rocznie na reklamach spolek skarbu
panstwa, media nieprzychylne sa pozbawiane tych dochodow.

» Wolnos¢ stowa jest ograniczana poprzez reglamentowanie dostepu
do informacji. Ministerstwa nie odpowiadaja na pytania dziennikarzy,
prominentni politycy PiS-u udzielaja wywiadow tylko zaprzyjaznionym mediom,
a za ujawnianie afer, pracujacy dla politykow prawnicy stosuja technike
»slappow” - nekania pozwami, aby zniecheci¢ dziennikarzy do sledztw.

* Media publiczne i wzmacniane finansowo prorzadowe media prywatne
publikuja to, co jest dla partii rzadzacej wygodne i na czym moze zyskiwac
politycznie. Dyskredytujac politykow opozycji i promujac politykow PiS-u, maja
wplyw na nastroje wyborcéw, a wiec i na wyniki wyboréw.

Podporzadkowanie mediow publicznych

Jedna z najwczesniej rozpoczetych operacji po wygraniu wyboréw przez PiS byto
podporzadkowanie mediéw publicznych wtadzy. Wybory odbytly sie 25 pazdziernika 2015



PRAWORZADZ

roku, a juz 30 grudnia 2015 Sejm uchwalil ustawe, dzieki ktorej juz w kolejnym miesigcu
mozna bylo wygasi¢ mandaty na najwyzszych stanowiskach w mediach publicznych. Oraz, co
oczywiste, powotac na te stanowiska osoby wybrane przez wtadze. W efekcie wiec partia
rzadzaca mogta w bardzo krotkim czasie przeja¢ kontrole nad publiczna telewizja

oraz radiem. To jednak byl dopiero poczatek procesu uzaleznienia od wladzy mediéw
publicznych oraz w dalszej kolejnosci - proby podporzadkowania mediow prywatnych.

,Ustawa medialna” albo ,mata ustawa medialna” to popularne nazwy ustawy o zmianie
ustawy o Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji. Dzieki zmianom uchwalonym w niej
w przedostatni dzien 2015 roku mozliwe byly dwa rodzaje dziatan.

Po pierwsze, wygasty mandaty na stanowiskach dwczesnych cztonkow zarzaddéw i rad
nadzorczych TVP oraz Polskiego Radia. Nowym prezesem TVP zostat Jacek Kurski,

a Polskiego Radia Barbara Stanistawczyk, oboje kojarzeni z partig rzadzaca. Jacek Kurski byt
politykiem PiS-u, a potem Solidarnej Polski, natomiast Barbara Stanistawczyk jest
dziennikarka znana z prawicowych sympatii.

Po drugie, ustawa medialna zmienita zasady obsadzania stanowiska prezesa oraz cztonkow
zarzadu TVP i Polskiego Radia, czyli wladz mediéw publicznych. Dotychczas osoby na te
miejsca wybierata Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w drodze konkursu. Od tej pory miat
ich wskazywaé¢ minister skarbu panstwa w dowolnej chwili. Zmiana ta oznaczatla, ze Krajowa
Rada Radiofonii i Telewizji zostata pozbawiona swoich waznych zadan. KRRiTV to organ,
ktéry ma stac na strazy wolnosci stowa i prawa do informacji. Jest to zapisane w Konstytugji,
wiec ustawowo nie mozna KRRiTV tych funkcji ograniczac. Jezeli wiec osoby na stanowiska
szeféw mediow publicznych wyznaczyt urzedujacy polityk obozu wtadzy, a nie niezalezna
KRRiTV, to znaczy, ze niezaleznos$¢ swoja stracity tez media publiczne. Swoje zadania
minister skarbu dostat do czasu powolania ,nowej organizacji mediéw narodowych”, jak
zapisano w ustawie. Rowniez do tego czasu zostaly powolane zarzady mediéw publicznych.

Nowa organizacje powotano po kolejnej nowelizacji ustawy - o KRRiTV. 22 czerwca 2016
roku powstala Rada Medidw Narodowych, w wiekszosci obsadzona przez PiS (trzy osoby
wybrat Sejm z wiekszoscia PiS-owska, a dwie prezydent sposrdd oséb wskazanych

przez najwieksze kluby opozycyjne, a wiec PO i Lewice). Do jej zadan nalezy powotywanie

i odwolywanie prezesdw, zarzadow i rad nadzorczych mediow publicznych, oraz Polskiej
Agencji Prasowej. W grudniu 2016 Trybunat Konstytucyjny (pod przewodnictwem Andrzeja
Rzeplinskiego, czyli nieprzejety jeszcze przez partie rzadzaca) uznal, ze odebranie tych
zadan Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji i przekazanie ich Radzie Mediow Narodowych
jest niekonstytucyjne. Nie przyniosto to jednak skutkow - Rada Mediéw Narodowych nadal
obsadza wtadze mediéw publicznych.



PRAWORZADZ

Pomimo ze w Radzie Mediéw Narodowych zasiadaja osoby wskazane przez opozycje,
wiekszos$¢ maja osoby wybrane przez koalicje rzadzaca. Wprawdzie w ustawie o Radzie
zapisane jest, ze jest ona niezalezna, a jej cztonkOw nie mozna odwotac przed uptywem
kadencji, wptyw na to, jak w rzeczywistosci dziata, ma jej obsada. Trzy osoby wybrane

do Rady przez wiekszos¢ sejmowa (Krzysztof Czabanski, Elzbieta Kruk, Joanna Lichocka) sa
bylymi lub aktywnymi politykami PiS-u, ktorych kariera jest zalezna od prezesa tej partii.

»,Maja oni mozliwos¢ ingerencji w decyzje programowe medidow publicznych poprzez
swobodne wplywanie na sktad zarzadéw i rad nadzorczych TVP, Polskiego Radia i Polskiej
Agencji Prasowej w kazdej chwili i bez wskazania przyczyn. Wewnetrzne procedury

i praktyka sa wysoce nieprzejrzyste i ptynne, co dodatkowo utatwia reczne sterowanie

i calkowita marginalizacje czlonkéw tych gremidéw zgtoszonych przez opozycje. W skrocie:
Radia Mediéw Narodowych to narzedzie kontroli TVP i Polskiego Radia pozostajace

w rekach wtadzy” - pisze Szymon Ananicz, ekspert do spraw miedzynarodowych Forum Idei
w Fundacji im. Stefana Batorego w opracowaniu , Upolitycznienie Krajowej Rady Radiofonii
i Telewizji: nowy front w konflikcie Polski z Uniag Europejska o praworzadnosc¢?”.

Znaczenie dla wolnosci mediow ma takze upolitycznienie Krajowej Rady Radiofonii

i Telewizji. Oprdcz tego, ze zostata pozbawiona swoich funkgji, dzieki ktérym mogtaby
realizowaé konstytucyjne zadania, zostata tez podporzadkowana partii rzadzacej.
Upolitycznienie KRRiTV nie rozpoczeto sie w roku 2015. Juz w 2005 roku, za czasow
pierwszych rzadéw z wiekszoscig PiS-owska (w koalicji z Samoobrong i LPR) Sejm rozwiazat
9-osobowa, pluralistyczna KRRiTV i powotal w jej miejsce piecioosobowaq, w ktorej zasiadali
wylacznie przedstawiciele koalicji rzadzacej.

Efekty upolitycznienia mediow

Efekty upolitycznienia mediéw publicznych oraz organdéw, ktére maja je obsadzac i pilnowaé
ich niezaleznosci, wida¢ w dziataniu kazdego z tych elementdéw systemu.

Telewizja Publiczna pod wodza Jacka Kurskiego produkuje programy, ktére tak opowiadaja
o rzeczywistosci, aby wywolywa¢ w widzach sympatie do PiS-u i nieche¢ do opozycji.
Programy informacyjne sa nie tylko stronnicze, ale fatszuja rzeczywistos¢, wykrzywiaja ja,
urzadzaja nagonke na politykow opozycji i gloryfikuja rzadzacych. W odniesieniu

do nadawanych tam programow lepiej pasuje stowo ,propaganda” niz ,stronniczosc¢”.

Sposéb prezentowania przekazu i sama jego tresé nie tylko wprowadza widzéw w blad,
ale takze wywotuje silne negatywne emocje wobec opozycji i pozytywne wobec partii
rzadzacej. W efekcie programy informacyjne TVP moga wptywaé na wyniki wyborcze.



PRAWORZADZ

Sprawa przekazu plynacego z medidéw publicznych zajeli sie obserwatorzy OBWE podczas
kampanii wyborczej przed wyborami parlamentarnymi w 2019 roku. W wydanym po6zniej
raporcie napisali, ze wybory ,byly dobrze przygotowane, ale stronniczo$¢ mediow

i nietolerancyjna retoryka kampanii wyborczej budzily powazne watpliwosci. Cho¢ wszyscy
kandydaci mogli swobodnie prowadzi¢ kampanie wyborcza, wysocy ranga funkcjonariusze
publiczni wykorzystywali wydarzenia finansowane ze srodkow publicznych jako okazje

do agitacji wyborczej. Dominacja partii rzadzacej w mediach publicznych jeszcze bardziej
wzmochnila jej przewage”. ,Nadawcy publiczni powinni zapewnié¢, aby wszystkie stronnictwa
byly prezentowane w sposob bezstronny i obiektywny. Uprzywilejowane traktowanie partii
politycznej przez media publiczne nalezy uznac za niezgodne z prawem wykorzystywanie
srodkow publicznych”. Kolejny fragment raportu: ,Wyrazna stronniczo$¢ mediow, zwlaszcza
nadawcy publicznego oraz brak aktywnego nadzoru negatywnie wptynety na mozliwosé
podejmowania Swiadomych decyzji przez wyborcow”.

Stanowisko to zacytowal pdzniej takze Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar w liscie
do prezesa TVP, Jacka Kurskiego. Rzecznik miat watpliwosci co do relacjonowania przez TVP
przebiegu kampanii wyborczej na Prezydenta RP i zagwarantowania réwnosci kandydatow.

Podczas kampanii przed wyborami prezydenckimi w 2020 roku w ,, Wiadomosciach” TVP
najdtuzej i najczesciej pokazywany byt Andrzej Duda. , Fakty” TVN zwykle negatywnie
przedstawiaja obecnego prezydenta, ale potrafig takze spojrzec¢ krytycznie na Rafata
Trzaskowskiego [Raport Towarzystwa Dziennikarskiego, ktore sledzito kampanie wyborcza
w serwisach informacyjnych]. Gtéwny rywal prezydenta Dudy, Rafal Trzaskowski, jesli juz
byl prezentowany w telewizji publicznej, to negatywnie, czesto nieprawdziwie, w sposéb
budzacy negatywne emocje.

Wedlug obserwatorow OBWE w drugiej turze wyboréw prezydenckich , wrogos¢

oraz tendencyjne relacje ze strony nadawcy publicznego negatywnie wptynety na wizerunek
profesjonalnie przeprowadzonych wyboréw”. Podczas konferencji podsumowujacej
prezentowanie kandydatéw i kampanii w mediach publicznych zauwazyli, ze ,nadawca
publiczny cechowat sie stronniczoscia, co oznacza, ze TVP nie wypetita obowigzku
bezstronnego informowania o kampanii”.

Firma monitorujaca media Press-Service Monitoring Medidow przeprowadzita dla serwisu
branzowego Wirtualnemedia.pl analize dotyczaca obecnosci w mediach Donalda Tuska,

od kiedy w lipcu 2021 roku powrdcit z instytucji europejskich do polityki polskiej i ponownie
zostat przewodniczacym najwiekszej partii opozycyjnej, Platformy Obywatelskiej. Jak
informuje portal Wirtualne Media, od tej pory ,w «Wiadomosciach» TVP poswiecono mu 78
materiatow, z czego tylko trzy miaty wydZzwiek neutralny, a zero - pozytywny. [...] W okresie



PRAWORZADZ

od 3 lipca do 3 sierpnia «Wiadomosci» wspominaly polityka niemal codziennie - nie pojawit
sie jedynie w wydaniach z dwdch dni (28 lipca i 1 sierpnia). W programie pojawito sie

w sumie 78 materiatdéw na temat szefa PO: 35 artykutow (materiaty trwajace co najmniej 30
sekund), 23 notki (15-30 sekund) i 20 wzmianek (ponizej 15 sekund). 75 z nich miato
wydzwiek negatywny (ponad 96 proc.), trzy - neutralny (niecate 4 proc.), a zero -

pozytywny”.

,Rowniez pozostate programy informacyjne telewizji publicznej - «Panorama»

i «Teleexpress» pokazywaly Tuska w ztym Swietle: w «Panoramie» w TVP2 poswiecono mu
37 materiatow: 20 artykutow, cztery notki i 13 wzmianek i cztery notki. 35 byto negatywnych
(prawie 95 proc.), dwa - neutralne (prawie 5,5 proc.) i znéw zero pozytywnych.
«Teleexpress» wyemitowat 10 materialéw na temat polityka - dziewie¢ artykutéw i jedna
wzmianke. Wszystkie mialy negatywny wydzwiek”.

Tusk moze okazac sie politykiem, ktory bedzie miat site, by zmobilizowaé wyborcéw

do glosowania przeciwko PiS-owi, moze by¢ tez najpowazniejszym przeciwnikiem lidera PiS-
u Jarostawa Kaczynskiego, stad jego powrot wywotat w politykach partii rzadzacej obawy

o spadek notowan. Ma jednoczesnie ogromny elektorat negatywny, stad zniechecanie

do niego i urzadzanie kampanii negatywnej moze przynies¢ oczekiwane efekty.

Oprdcz tego, co mozna zmierzy¢, w sposobie prezentowania polityki w mediach publicznych
- a zwlaszcza w TVP - jest rdwniez to, co budzi emocje i czego zmierzy¢ sie nie da. Nalezg
do nich - anegdotyczne juz z powodu naduzy¢ - paski informacyjne. W krétkim pisemnym
streszczeniu gtownych informacji tak wypaczaja rzeczywistosc, ze staly sie zjawiskiem
medialnym.

Chociaz efekty upolitycznienia TVP sa najbardziej razace, to proces ten dotyczy wszystkich
mediéw publicznych. W kazdym z nich redakcje obsadzane sa ludzmi, ktérzy realizuja
propagande partii rzadzacej, organizuja nagonki na politykéw opozycji i dziataja, wywotujac
u odbiorcow silne emocje.

Efekt upolitycznienia KRRiTV

Chociaz nalezy to do jej zadan, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie monitorowata
mediéw podczas kampanii wyborczych do Parlamentu Europejskiego i parlamentu
krajowego w 2019 roku ani kampanii prezydenckiej w 2020 roku. Nie podsumowata

wiec dzialan mediow publicznych w tym czasie. , Skargi sktadane do KRRiT na stronniczos¢
telewizji publicznej, m.in. przez Rzecznika Praw Obywatelskich, rozpatrywane sa bardzo
dtugo, a czes¢ pozostaje bez odpowiedzi” [Szymon Ananicz, Forum Idei Fundacji Batorego,



PRAWORZADZ

,Upolitycznienie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji: nowy front w konflikcie Polski z Unia
Europejska o praworzadnos¢?”].

»Rada przejawia daleko idaca wyrozumiatos¢ w stosunku do propagandy TVP i znacznie
wieksze zdecydowanie wobec nadawcow mniej przychylnych wtadzy. Dla przyktadu, w 2017
roku KRRIT natozyta na TVN kare blisko 1,5 mln ztotych za relacje z zajecia przez opozycje
sali obrad Sejmu i przeniesienia posiedzenia do Sali Kolumnowej, gdzie w sposob bezprawny
przegtosowano budzet (pdzniej Rada te kare uchylita). W pazdzierniku 2020 roku KRRiT
wezwata TVN do zaprzestania uzywania okreslenia «Trybunat Konstytucyjny Julii
Przylebskiej», argumentujac, ze to «okreslenie nieprawdziwe, mogace stanowi¢ element
nekania, zastraszenia, a nawet mowy nienawisci». Jednak wobec skarg kierowanych

do KRRiT w sprawie stronniczosci mediéw publicznych, w tym tzw. paskéw w programach
informacyjnych (TVP Info, «Wiadomosci»), reakcje KRRiT byty bardzo powsciagliwe.

Na przyktad na skarge postanki Platformy Obywatelskiej Agnieszki Pomaski na paski
wyswietlone w TVP Info w czasie protestow przeciwko orzeczeniu Trybunatu
Konstytucyjnego w sprawie aborgcji (m.in. «opozycja chce sparalizowac¢ panstwo», «opozycja
chce anarchii w czasie epidemii», «lewicowy faszyzm niszczy Polske», itd.) KRRiT
odpowiedziata, ze wyemitowane paski informacyjne, cho¢ «nieco przerysowane», mogty byc
podyktowane biezaca dramaturgia wydarzen, oraz ze «cechuja sie zawsze pewnym
tadunkiem emocjonalnym». Olbrzymia dysproporcja w przyznawanym czasie antenowym

i brak rownosci w przedstawianiu politykow obozu wtadzy i opozycji nie sg przedmiotem
zainteresowania Rady. Zadna ze skarg nie spowodowala ograniczenia intensywnosci
propagandy mediéw publicznych”.

Koncesja dla TVN24 i Lex TVN

Najbardziej widocznym dziataniem KRRiTV byto unikanie decyzji w sprawie przedtuzenia
koncesji na nadawanie dla telewizji TVN24. Koncesja konczyla sie we wrzesniu 2021 roku,
a wlasciciel stacji ztozyt wniosek o jej przedtuzenie w lutym 2020 roku. Chociaz zrobit

to z duzym wyprzedzeniem, KRRIiTV przez poéttora roku nie podejmowata decyzji.

Wedlug prawa, KRRiTV ma obowiazek przedtuzy¢ koncesje. Nie powinna tego robic
tylko w dwoch przypadkach: jesli sad zakaze nadawcy wykonywania dziatalnosci
gospodarczej objetej koncesja albo gdy nadawca naruszy warunki okreslone w ustawie
albo w koncesji. Zaden z tych przypadkéw nie dotyczyt telewizji TVN24. Jednak w Sejmie
trwata batalia, ktéra miata doprowadzi¢ do tego, by TVN24 nie mogta nadawaé¢ w Polsce,
jesli nadal bedzie nalezata do amerykanskiego wtasciciela.

Chodzi o ustawe zwang ,lex TVN”. Zaklada ona, ze firmy, ktore pochodza spoza



PRAWORZADZ

Europejskiego Obszaru Gospodarczego, nie moga nadawa¢ w Polsce. Sejm uchwalit ja

w sierpniu 2021 roku w burzliwych okolicznosciach. Senat odrzucit ustawe i Sejm musiatby
ja przegtosowaé ponownie. Jednak po koalicyjnych konfliktach klub Zjednoczonej Prawicy
nie ma juz w Sejmie wiekszosci pozwalajacej przegtosowa¢ dowolna ustawe i musi

za kazdym razem szukac¢ postéw z innych klubéw, ktérzy mu to umozliwia.

Ostatecznie ustawa zostata ponownie przegtosowana w grudniu przed swietami Bozego
Narodzenia. Niespodziewanie zajeta sie nia sejmowa komisja kultury i sSrodkéw przekazu,
a nastepnie w dobrze znanym sejmowym ekspresie przekazata do sejmu, ktdry ja uchwalit.

Po swietach nastapita kolejna niespodzianka. Ustawe zawetowat prezydent Andrzej Duda.
Powotal sie na m.in umowe o wspdlpracy gospodarczej z USA.

Gdyby ustawa zostata przegtosowana i podpisana, a amerykanski wtasciciel poddat sie
i wystawit TVN na sprzedaz, do kupna zgtositaby sie zapewne spotka skarbu panstwa,
tak jak zrobit to Orlen, kupujac wydawnictwo Polska Press.

,Tym sie jednak réznimy od Wegier. Tam wszystkie podmioty medialne byly kupowane
przez oligarchow, powiazanych czy lojalnych w stosunku do Viktora Orbana. W Polsce

nie mamy takich moznych oligarchéw, natomiast mamy jeszcze mozniejsze spotki skarbu
panstwa, wrecz z nieograniczonym zasobem gotéwkowym. Stad tego typu transakcje, ktore
po prostu moga sie pojawiac¢. Te spotki moga stac¢ sie oferentami, realizujac w ten sposéb
cele scisle zwigzane z biezaca polityka rzadowa” [Adam Bodnar, byly Rzecznik Praw
Obywatelskich, w wywiadzie dla , Gazety Wyborczej”, 10 lipca 2021].

Natomiast juz wczesniej, 22 wrzesnia 2021 roku KRRiTV przyznata koncesje TVN24.

Orlen kupuje dzienniki regionalne

1 marca 2021 spétka skarbu panstwa Orlen kupita od niemieckiej grupy Verlagsgruppe
Passau wspomniane wydawnictwo Polska Press, do ktdrego nalezy miedzy innymi 20 z 24
wydawanych w Polsce dziennikdw regionalnych, ponad 100 tygodnikéw lokalnych i 500
witryn internetowych.

Umowa przedwstepna zostata podpisana juz w grudniu 2020 roku, w marcu Orlen zaczat
przejmowac udziaty w wydawnictwie.

Nowy wtasciciel przeprowadzit zmiany w zarzadzie wydawnictwa. Prezesem wydawnictwa
zostal Marcin Dec, zwigzany od dawna z Orlenem, a konkretnie z agencja mediowa Orlenu



PRAWORZADZ

i PZU, ktorej byt prezesem. Do zarzadu zostala tez przyjeta Dorota Kania, prominentna
prawicowa dziennikarka wywodzaca sie z ,,Gazety Polskiej”, a wiec ze srodowiska
zwigzanego z PiS-em. Kania objeta stanowisko redaktor naczelnej wydawnictwa. Nastepnie
wymienila naczelnych dziennikow regionalnych na takich, ktérzy sprzyjaja wladzy,

na przyktad na redaktoréw pochodzacych z gazet czy portali juz wczesniej promujacych
ob06z rzadzacy.

Kupienie Polska Press przez Orlen wpisuje sie w idee lansowang przez formacje rzadzaca,
od kiedy przejeta wtadze - to idea ,repolonizacji mediow”.

Repolonizacja mediow

Politycy obozu wtadzy oficjalnie zapowiadali, Ze w Polsce nalezy przeprowadzi¢
~repolonizacje mediéw”, by dziennikarze nie realizowali intereséw obcego kapitatu

czy obcych sit politycznych. Wypowiedzi tego typu mialy pozbawia¢ wiarygodnosci

i dyskredytowa¢ media niezalezne od wladzy i niesprzyjajace jej, a nalezace do dziatajacych
w Polsce zagranicznych wydawcow.

Stad propagowanie pogladu, ze niemieckie media realizuja niemieckie interesy, bo wtasnie
miedzy innymi do niemieckich wydawcow naleza najwieksze gazety i portale krytyczne
wobec wladzy. Ringier Axel-Springer, wydawca miedzy innymi Onetu czy ,Newsweeka”, jest
spotka szwajcarsko-niemiecko-amerykanska.

Po drugie, gtoszac idee repolonizacji, wladza probuje przeja¢ nad niepostusznymi jej
mediami kontrole. Najtatwiej to zrobi¢, kupujac je - tak jak panstwowa spotka Orlen kupita
wydawnictwo Polska Press. Proba pozbawiania amerykanskiego wtasciciela TVN-u
mozliwosci nadawania w Polsce nie powiodta sie.

Zasilanie wybranych

Innym sposobem ingerowania w niezalezne media jest wptywanie na ich kondycje
finansowa. Od czasu przejecia wtadzy, ob6z rzadzacy konsekwentnie uzywa mozliwych
sposobow do tego, by ostabia¢ finansowo media niezalezne i dotowac te, ktére mu sprzyjaja.

Jednym z pierwszych takich dziatan po 2015 roku byto wycofanie reklam spotek skarbu
panstwa z ,Gazety Wyborczej”, ,Newsweeka” czy , Polityki” - gazet krytycznych wobec PiS-
u. Reklamy spotek skarbu panstwa to powazna cze$¢ dochodu medidéw. Te sprzyjajace
wiladzy, w ktorych spotki skarbu panstwa reklamowaty sie w 2020 roku, zarobily na takich
reklamach kilkanascie-kilkadziesiat milionéw ztotych. Prof. Tadeusz Kowalski z Wydziatu



PRAWORZADZ

Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego na podstawie danych
Kantar Media opracowat analize, z ktorej wynika, ze w 2020 roku tygodnik ,Sieci” zarobit
na reklamach spétek skarbu panstwa 20 milionéw ztotych, co stanowi 31 procent jego
przychodéw z reklam. Tygodnik ,,Do Rzeczy” zarobit 13,7 milionéw , czyli 25 procent
przychodéw z reklam. ,Gazeta Polska” - 12,8 milionow , czyli 43 procent. ,Gazeta Polska
Codziennie” 8 miliondw, czyli 29 procent. Wszystkie te tytuly maja linie propisowska.
,Gazeta Wyborcza”, ktora PiS krytykuje i demaskuje afery z udziatem politykdéw wtadzy,
zarobita 74 tysiecy zlotych, a wiec mniej niz 1 procent przychoddéw z reklam, a krytyczne
tygodniki, czyli ,Newsweek” i ,Polityka” - nic.

W sumie w latach 2015-2020 spoétki skarbu panstwa wydaly na reklame 5,43 miliardow
zlotych. Suma ta zasilita gtéwnie media, ktére wspieraty polityke rzadu.

Jednym ze zrodet finansowania mediéw publicznych sg panstwowe dotacje. W roku 2020,
a wiec wyborczym, kiedy opis rzeczywistosci entuzjastyczny wobec wtadzy i obrzydzajacy
opozycje byt szczegoélnie wazny, Sejm przekazat na dotacje dla mediéw publicznych 2
miliardy ztotych. Kolejne 2 miliardy znalazly sie w ustawie budzetowej na rok 2021.

Reglamentowanie informacji

Miekkim sposobem ograniczania wolnosci stowa jest sterowanie dostepem do informacji.
Najwazniejsi politycy panstwowi rozmawiaja z mediami przyjaznymi wtadzy, a odmawiaja
wypowiedzi czy wywiadow mediom jej niesprzyjajacycm. Prezes PiS-u, Jarostaw Kaczynski,
czyli najbardziej wptywowa osoba w panstwie, udziela wywiadéw gtéwnie propisowskim
mediom (z bardzo nielicznymi wyjatkami, bo czasami takze mediom niepropisowskim, ale tez
nie antypisowskim). Dziennikarze propisowskich mediéw nie zadaja w tych wywiadach
Kaczynskiemu niewygodnych pytan, zadowalaja sie tez udzielanymi odpowiedziami,

nie dopytujac. Podobna polityke kolportowania informacji stosuje premier i prezydent.

Sterowanie dostepem do informacji odbywa sie tez na nizszych szczeblach wtadzy.
Ministerstwa czesto nie odpowiadaja na pytania dziennikarzy w kontrowersyjnych sprawach,
chociaz maja prawny obowiazek to zrobié.

Czy w Polsce media sa wolne?

Organizacja Reporterzy Bez Granic od roku 2002 publikuje Ranking Wolnosci Prasy. W 2021
roku Polska zajeta w nim 64. miejsce na 180 - to najgorszy notowany w nim wynik naszego
kraju. Najlepszy, czyli miejsce 18., zajeta w roku 2015. Od tamtej pory konsekwentnie

i znaczaco pozycja Polski spada. Sposrod krajéw europejskich zajmuje ona jedna



PRAWORZADZ

z najgorszych pozyciji.

Autorzy rankingu brali pod uwage miedzy innymi to, ze media publiczne promowaty
Andrzeja Dude podczas kampanii wyborczej, a dyskredytowaty jego rywala. Na punktacje
wplyneta tez ,repolonizacja” mediéw prywatnych, ktorej celem wedtug autoréw rankingu
jest wywarcie wplywu na polityke wydawnicza przejetych tytutdéw, czyli cenzura.

Reporterzy Bez Greanic brali rowniez pod uwage ograniczanie prawa do informacji podczas
protestow ulicznych w Polsce, kiedy wobec dziennikarzy stosowano przemoc i arbitralne
aresztowania.

Ranking zostat opublikowany przed tym, zanim Sejm wprowadzit w Polsce stan wyjatkowy
z powodu kryzysu na granicy z Biatorusia. W wyniku tej decyzji, sytuacji przy granicy

nie moga relacjonowac dziennikarze, bo nie wolno im tam przebywaé. Obywatele maja
wiec utrudniony dostep do informacji o tym, jak Straz Graniczna postepuje

z przybywajacymi od strony Biatorusi uchodzcami.

Autorka:

Katarzyna Skrzydlowska-Kalukin
dziennikarka, koordynatorka projektu ,PraworzadzMy”.

* Fotografia: Protest w obronie wolnosci mediéw w Sejmie, 17.12.2016. Zrédto: Flickr (CC
BY-SA 2.0).



